Please Take Note!

Segala coretan dalam blog ini hanyalah pandangan peribadi saya dan jika adapun dari sumber yang lain adalah datangnya ia bersama-sama dengan detail sumbernya. Wallahu a'lam.

Thursday, 30 July 2015

Murid Teruja, Guru Pun Suka

Bismillah.
Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Usai melaksanakan intervensi untuk hari ketiga, mula terfikir kaedah dan teknik yang digunakan dalam pengajaran membosankan. Otak ligat memikirkan,
"Nak buat apa ya bagi depa seronok?" 
"Nak buat apa ya bagi depa tak kacau kawan sebelah?"
"Nak buat apa ya? Nak buat apa ya?"
Jari pun ligat meneroka Google, meninggalkan kajian tindakan yang membelitkan urat saraf otak. Alhamdulillah, jumpa akhirnya.

#1Kreatif (KOTAK MISTERI)

  1. Sentiasa membawa satu kotak misteri masuk ke dalam bilik darjah (waktu pengjaran).
  2. Kotak tersebut boleh diisi dengan apa jua bahan
  3. Setiap kali masuk kelas, biarkan murid tertanya-tanya apakah kandungan kotak misteri tersebut.
  4. Setelah beberapa tekaan, barulah tunjukkan murid isi kotak misteri.
#2Kreatif (KOTAK BERACUN)
  1. Sediakan satu kotak.
  2. Isi dengan beberapa aktiviti pengajaran.
  3. Kotak akan bergerak ke semua murid (dalam bulatan) mengikut lagu atau muzik yang berkumandang.
  4. Murid terakhir yang memegang kotak akan menjawab soalan daripada kotak.
  5. Kotak akan bergerak semula.
#3Kreatif (KUIZ)
  1. Sediakan soalan.
  2. Murid duduk ikut kumpulan.
  3. Murid daripada satu kumpulan diminta memilih satu nombor daripada kotak, dan memilih ahli kumpulan yang disukainya untuk menjawab soalan.
  4. Markah direkod, hadiah diberi.
Cukup sekadar sini, mata dah mula lali. Wassalamualaikum.

No comments:

Followers