Please Take Note!

Segala coretan dalam blog ini hanyalah pandangan peribadi saya dan jika adapun dari sumber yang lain adalah datangnya ia bersama-sama dengan detail sumbernya. Wallahu a'lam.

Thursday, 30 July 2015

Murid Teruja, Guru Pun Suka

Bismillah.
Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Usai melaksanakan intervensi untuk hari ketiga, mula terfikir kaedah dan teknik yang digunakan dalam pengajaran membosankan. Otak ligat memikirkan,
"Nak buat apa ya bagi depa seronok?" 
"Nak buat apa ya bagi depa tak kacau kawan sebelah?"
"Nak buat apa ya? Nak buat apa ya?"
Jari pun ligat meneroka Google, meninggalkan kajian tindakan yang membelitkan urat saraf otak. Alhamdulillah, jumpa akhirnya.

#1Kreatif (KOTAK MISTERI)

  1. Sentiasa membawa satu kotak misteri masuk ke dalam bilik darjah (waktu pengjaran).
  2. Kotak tersebut boleh diisi dengan apa jua bahan
  3. Setiap kali masuk kelas, biarkan murid tertanya-tanya apakah kandungan kotak misteri tersebut.
  4. Setelah beberapa tekaan, barulah tunjukkan murid isi kotak misteri.
#2Kreatif (KOTAK BERACUN)
  1. Sediakan satu kotak.
  2. Isi dengan beberapa aktiviti pengajaran.
  3. Kotak akan bergerak ke semua murid (dalam bulatan) mengikut lagu atau muzik yang berkumandang.
  4. Murid terakhir yang memegang kotak akan menjawab soalan daripada kotak.
  5. Kotak akan bergerak semula.
#3Kreatif (KUIZ)
  1. Sediakan soalan.
  2. Murid duduk ikut kumpulan.
  3. Murid daripada satu kumpulan diminta memilih satu nombor daripada kotak, dan memilih ahli kumpulan yang disukainya untuk menjawab soalan.
  4. Markah direkod, hadiah diberi.
Cukup sekadar sini, mata dah mula lali. Wassalamualaikum.

Friday, 10 July 2015

Tebal Muka Nak Hadap Tuhan

Bismillah.
Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W.

Saban hari, diri melakukan dosa. Saban hari, diri melakukan maksiat. Adakalanya diri sedar melakukankan dosa lalu cepat-cepat istighfar minta ampun dari Allah Yang Satu. Adakalanya pula, diri sedar melakukan dosa namun ditangguhkan 'istighfar' itu, dengan hati berbisik:
"Takpalah, sikit ja ni.."
"Takpalah, bukan dosa besar pun.."
Adakah dosa dilakukan dalam keadaan diri tidak sedar? Siapa yang tidak sedar melakukan dosa? Maka dia adalah orang yang jauh daripada Allah, jarang ingat Allah, dia adalah antara orang yang kurang ilmu, tidak tahu mana yang boleh mendatangkan murka Allah Taala. Memang malu bila orang kata kita kurang ilmu. Kadang-kadang rasa nak marah orang kata macam tu. Tapi apa gunanya marah pada orang lain, eloklah kiranya muhasabah akan diri sendiri, dan mengaku akan kelemahan diri, malah berbaliklah pada Tuhan Yang Menciptakan.

Menyedari hakikat banyak melakukan maksiat kepada Allah, jarang pula berbuat kebaikan dan berusaha mendekatkan diri kepada Allah, terasa MALU setiap kali mengangkat tangan dan menadah meminta Allah supaya ampunkan dosa. Rasa MALU nak minta syurga Allah. Rasa MALU nak minta Allah bagi peluang rasa air Telaga Kautsar milik Rasulullah. Rasa MALU nak minta syafaat Allah dan Rasulullah. Rasa MALU nak minta Allah melindungi dari azab api neraka dan siksa kubur.

Jangan putus asa akan rahmat Allah.
Tebal ja muka rasa bila mengangkat tangan yang Allah bagi untuk beribadat kepada Nya, dibuat sesuka hati tanpa ingat bahawa tangan itu jugalah milik Allah Taala. Kaki yang melangkah itu jugalah pemberian dari Allah. Jantung yang berdegup itulah peluang yang Allah bagi untuk beribadat padaNya.
ALLAH.. ALLAH.. ALLAH..
Namun begitu, DOA adalah SENJATA ORANG MUKMIN. Biar malu mengangkat tangan meminta daripada Allah yang Maha Pemurah, mintalah. Pada siapa lagi untuk kita meminta kalau bukan pada yang Maha Memiliki, pada yang Maha Kaya, pada yang Maha Memberi Pengampunan.

Yakinlah, sedikit sebanyak doa itulah yang akan mendekatkan diri hamba dengan Penciptanya. Doa itulah yang menjadi  penghubung setiap hamba-hamba kepada TUANnya, baik yang sentiasa melakukan ketaatan dan kebaikan mahupun yang sering melakukan maksiat.

Jangan berhenti berdoa, YAKINlah doa itu ALLAH PASTI MAKBULKAN tak kira setebal mana maksiat kita, setinggi mana dosa kita. Jangan berhenti minta ampun kepada Allah, kerana kita tak tahu bila kita akan berbuat dosa. Kita tak tahu bila roh akan dipanggil menghadap Malaikat Munkar dan Nakir, menjawab pelbagai soalan yang jawapannya tak ada 'spot' dari mana-mana, yang tidak mungkin bocor keluar dari mulut cikgu-cikgu dari seluruh dunia.

Wallahu a'lam.
Astaghfirullah al-'Azim. Allahumma amin.
 

Friday, 3 July 2015

Solat Sunat Dhuha: Apakah Fadhilatnya?

Bismillah.
Selawat dan slaam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W.

Sebelum menikmati kelebihan solat sunat dhuha yang akan dihidangkan, jom berkenalan terlebih dahulu dengan si dia.

Resume Solat Sunat Dhuha:

Nama: Solat Sunat Dhuha
Bilangan rakaat: 2 rakaat (tak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat tertentu)
Waktu Dhuha: 30 minit selepas waktu syuruk sehingga 30 minit sebelum waktu Zohor

Baik, dah kenal dengan si dia? Sweet kan? Jom kita terokai pelaksanannya pula. 'Sweet and simple' orang putih kata.
Niat:
"Sahaja aku solat sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala"
Rakaat pertama:
1. Surah alFatihah
2. Surah asySyams (atau mana-mana surah)
Rakaat kedua:
1. Surah alFatihah
2. Surah adhDhuha (atau mana-mana surah)
Memberi salam dan berdoa. Wah, mudah kan?

Baik, untuk hidangan utama hari ni. Hidangan ni takdak kat mana-mana bazaar Ramadan. Hidangan ni istimewa, Muslim saja yang dapat, pemberian daripada Allah ar-Rahim. Jom hayati dan motivasikan diri.

Kelebihan Solat Sunat Dhuha:

1. Penarik rezeki dan penolak kepapaan.
Sabda Rasulullah S.A.W. yang maksudnya: "Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan."
2. Diampunkan dosa.
Sabda Rasulullah dalam riwayat yang lain maksudnya: "Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih di lautan." (Ibnu Majah dan at-Tirmidzi)
3. Ganti kepada sedekah.
Dalam riwayat yang lain Nabi bersabda maksudnya: "Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti)yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha." (al-Bukhari dan Muslim)
P/s: Pada yang belum amalkan solat dhuha, jom kita mulakan hari ini. Pada yang dah mula amalkan, jom kita istiqamahkan diri. Moga fadhilat-fadhilat tersebut jatuh ke atas kita walau salah satunya. Amin.

Followers